КЕЙС

Продаж бізнесу

Партнер Soul Partners організував ряд угод з продажу активів агрохолдингу
Агрохолдинг мав земельний банк близько 90 000 га та активи, які розкидані практично по всій території країни. Однак на практиці операційно керувати бізнесом в різних областях виявилось не оптимально. Кожний регіон має свою кліматичну специфіку і різні агрономічні технології, рівень контролю потребував вдосконалення. Як результат - агробізнес нагромадив кредитний портфель, який необхідно гасити або реструктурувати.
Ігор Верхогляд
Керуючий партнер
Успішна реалізація угоди відбулась завдяки застосуванню «подвійної» стратегії продажу, що дозволила продавцю обирати між продажем бізнесу цілком або частинами.
Обговорювалось кілька варіантів рішення.
Перше - зробити повноцінне IPO і залучити кошти для погашення частини кредитів. Друге - продати агрохолдинг, а отримані кошти реінвестувати в інші бізнеси.

Ідея продати бізнес великому агрохолдингу не реалізувалась. Запропонована ціна не відповідала очікуванням. Для великого агрохолдингу така угода, крім розширення земельного банку, не принесла б очевидних переваг. Необхідно використовувати географічну диверсифікацію бізнесу. Якщо агробізнес має кластери в різних регіонах, то варто шукати покупця серед агрокомпаній, які працють поряд. Такі покупці отримають очевидну синергію в бізнесі, завдяки розширенню вже існуючих господарств за рахунок нових земель. Після проведення переговорів з регіональними гравцями в п'яти областях, отримано попередні пропозиції щодо купівлі.
Агробізнес на продаж
1
Узгодити інтереси всіх сторін
Агробізнес це набір юридичних осіб, кожна з яких управляє земельними паями на які підписані численні договори оренди. Такі договори можуть бути підписані однією юридичною особою в кількох різних областях. Перед продажем юридичну особу можна розділити на частини, але це не знімає всі ризики. Інший варіант - створення нової юридичної особи під кожний регіон і перепідписання на неї договорів з пайщиками, це займає час і несе додаткові витрати. В процесі можуть реалізуватись ризики втрати частини земельного банку, якась частина пайщиків відмовиться перепідписувати договори.
2
Визначити ринкову ціну активів
Оцінка агрогосподарства - чергове питання для обговорення між сторонами. А точніше оцінка вартості прав оренди землі. Агрохолдинг продає права оренди, а не володіння землю. Земля залишається у власності пайщика. Ця складова вартості - один з головних предметів для обговорення сторонами угоди.
3
Структурувати угоду
Юридичне структуруванням угоди з передачею зобов'язань містить низку прихованих чинників. В складних структурах завжди присутні крос-поруки, коли одне підприємство поручається за інше. У випадку продажу підприємтва потрібно домовитись з банком про зняття крос-поруки. І кожного разу це тривалі та не прості переговори.
4
Визначити терміни реалізації угоди
Якщо продавати агрогосподарство перед посівною або після збору врожаю, то робочий капітал мінімальний. Таке рішення позитивно впливає та швидкість угоди, виникає менше питань, які треба погоджувати. Якщо ж продаж відбувається після посіву або до збору урожаю, то завжди присутні питання його оцінки. Часто сторони угоди домовляються про відтермінування угоди до збору врожаю.
Результат

У підсумку організовано чотири окремі транзакції з продажу агрогосподарств, що володіли правами оренди землі від 5000 га до 20000 га кожна. Продавець отримав на 20 % вищу ціну реалізації активів у роздріб у порівнянні з пропозиціями придбання агрохолдингу цілком.

Спортивна Площа 1а, Бізнес-центр "Гулівер" Вежа "Б", 11 поверх
Київ 01023, Україна
hello@soulpartners.com.ua